A Kettesek különösen értékelik a szeretetet, és vonzódnak hozzá. Nagylelkűek akarnak lenni, és arra törekszenek, hogy a világot szeretetteljesebb hellyé tegyék.
Fél, hogy elutasítják, hogy nemkívánatosnak, értéktelennek, rászorulónak, jelentéktelennek, nélkülözhetőnek vagy a szeretetre méltatlannak találják.
Folyamatosan függésbe hozza magát azáltal, hogy tetteiért várja mások jóváhagyását, ugyanakkor küzd is ez ellen a függőség ellen, áhítva a társadalmi elvárásoktól való szabadságot.
Szárnyhatások: az Egyes és a Hármas
Fejlődési irány: a Négyes
Stressz irány: a Nyolcas
Talán túlságosan magammal voltam elfoglalva...
* * *
Remélem nem bántottam meg...
* * *
A tanácsom biztosan kisegíti a bajból.
* * *
Hogyan tudnám megkedveltetni magam vele.
* * *
Nem csoda, hogy szét vagyok szóródva, hisz állandóan másokra figyelek.
* * *
Minden szükséglet egyformán és szabadon beteljesülő az adás és kapás természetes áramlásában.
Ahhoz, hogy kapj adnod is kell. Hogy szeressenek, szükség kell legyen rád.
Megtanultam, hogy a személyes szükségleteimet azáltal elégítsem ki, hogy szükség van rám; azt adom másoknak, amiről úgy érzem, kell nekik vagy akarják, és elvárom, hogy ők ugyanezt tegyék felém. Ezzel együtt kifejlesztettem magamban a büszkeség érzését, és hogy nélkülözhetetlen vagyok.
Az Enneagram körének minden pontja egy jellegzetes személyiségstílust ábrázol, amely a maga módján látja és értelmezi a világot, továbbá egyéni módon reagál arra.
Mindegyik stílusnak vannak sikeres, életrevaló alkalmazkodási stratégiái (adaptív sémák), valamint problémás, rosszul működő, alkalmatlan stratégiái (maladaptív sémák). Az egyén ezekkel a gondolkodásbeli, érzelmi és viselkedési sajátosságokkal igyekszik fenntartani magát, próbál fejlődni és problémákat megoldani.
A kilenc személyiségtípuson belül az egyének tudatossági vagy fejlettségi szintjét az határozza meg, hogy a mindennapjaiban milyen arányban vannak jelen az adaptív (nyerő) és a maladaptív (problémás) stratégiák.
A szabadság helyes megértése az, ami a Kettesek számára lehetővé teszi, hogy a valóság természetes törvényeivel és korlátaival összhangban éljenek. A kölcsönös egymásrautaltság felismerése az, ami túllendíti a Ketteseket a másoktól való függés, és a túlhajszolt önállóság két szélsőségén. Kettesek számára a szabadság az adás kényszerétől és az elvárásoktól való szabadságot jelenti.
A Ketteseknek a szabadság természetéről és a kölcsönös egymásrautaltságról nyert belátása alázatot hoz magával: az igazi adásban nincs érdemdús adó és hálára kötelezett elfogadó, hanem pusztán kölcsönös szükségletek és lehetőségek cserélődnek ki, egyszerű és természetes módon. Az alázat elismeri a korlátokat és tiszteletben tartja azokat. A Kettes megfelelni vágyás nélkül, bölcsességet keresve, szabadon tud igent és nemet mondani.
A kölcsönösség és egymásrautaltság ismeretében az adás egy oda-vissza ható folyamat, amelyben a Kettes tisztán látja a saját szükségleteit is. Innentől fogva az adás többé nem áldozat vagy fogyatkozás, hanem kölcsönös előnyökkel járó, természetes átrendeződés. Az így végrehajtott akciók teszik a Ketteseket igazán kiteljesedetté, empatikussá, és természetes módon szerethetővé.
Amikor a Kettesek belefeledkeznek a saját gondoskodó, szeretetteli és empatizáló tulajdonságaikba, idealizált énképet gyártanak, miszerint ők a szeretetteljes, készséges, törődő emberek. Kialakítják azt a téves hitet (maladaptív sémát), hogy csak úgy érhetik el a saját szükségleteik kielégítését, ha elsőként mások szükségleteit szolgálják, akiktől később viszonzás várható el. Úgy gondolják, hogy alá kell vetni magukat mások szükségleteinek, a magukéra pedig később talán majd sor kerül.
Egy ínséges világ fontos segítőjének érezi magát, aki kifogyhatatlan energiával segédkezik másoknak. A kis igényű adakozó énképéhez a büszkeség szenvedélye társul. A maladaptív Kettesek büszkék a jótékonykodó természetükre, és törekszenek mások számára fontossá, sőt nélkülözhetetlenné válni, mert csak így tudják értékesnek érezni magukat.
Miután a világot és az embereket bajban lévőnek, rászorulónak bélyegezte, amelyért kész feláldozni magát, a szándékára büszke Kettes kényszeres segítővé válik. Megpróbál mások kedvében járni, hogy megkedveljék őt, és végül az ő szükségleteit is kielégítsék. Olyan dolgokat tesz másokért, amit szeretne egy az egyben visszakapni. A Kettes természetéből adódóan az ember-felé-mozgó, ezért számára a szembefordulás és a konfrontáció nagy megpróbáltatás. Még az őszinte bírálatot is kerüli, félve, hogy megbánt valakit. A maladaptív Ketteseknek nehéz eltávolodni az emberektől, hagyni, hogy azok önerőből a saját lábukra álljanak, vagy pusztán átélhessék a saját tetteik következményeit. A maladaptív Kettes feladatának érzi a mindenáron való mentést.
Egyszer majd megérti, hogy mit is kapott tőlem ...
* * *
Nekem az a jó, ami neked.
* * *
Bárkivel megkedveltetem magam.
* * *
Milyen közel állunk egymáshoz!?
* * *
Hagyd, majd én megcsinálom!
* * *
Jobb érzés adni, mint kapni.
* * *
Sok ember rászorul a segítségemre.
* * *
Sok szívtelen ember van.
* * *
Nem az a fontos, hogy nekem mi a jó...
* * *
Sokan jönnek, hogy nálam vigasztalódjanak.
* * *
Nekem nem sok mindenre van szükségem...
* * *
Ha a lelkem teszem ki értük, azt sem értékelik...
* * *
Sokan kihasználják a jószándékomat.
* * *
Üres kézzel sehova nem megyek!
* * *
Ha nem ápolnám, sok barátság már rég elhalt volna.
* * *
Bátorítom az embereket...
* * *
Befogadom a kóbor állatokat.
* * *
Hol lennél te nélkülem?!...
* * *
Az enneagram az egyes típusokat nem csupán számba veszi - amolyan kilenc viselkedéscsokrot alkotva -, hanem az egyes típusok megnyilvánulásait mély lélektani gyökerekre, úgynevezett gyermekkori fixációkra vezeti vissza. Amikor önismereti útról van szó, valójában ezeket a mélyben meghúzódó hiedelmeket kell magunkban tisztán átvizsgálni. Az alább felsorolt rejtett hajtóerők segítik a mélyebb lélektani alapok felkutatását, beazonosítását.
Szent eszmény:
Szent Szabadság / Szent Akarat
A szent eszmény megvalósítója (a fő erény):
alázatosság, szerénység, szelídség
Az elme beállítottsága
Hízelgés
Amit követek / ami mozgat
A szeretet megtapasztalása
A szent eszmény félreértése (egofixáció):
hízelgés
A félreértés érzelmi következménye (szenvedély):
büszkeség
Alaphiedelmem
Először másokra kell gondolnom, mások igényeit a magaméi elé kell helyeznem, meg kell szolgálnom a szeretetet.
Amit kerülök / amitől tartok
Hogy önzőnek lássanak
A fenti ábra az Enneagram mondelljén keresztül mutatja be, hogy a teljes potenciálú, lehetőségeinek teljében Lévő lény hogyan száll alá, hogyan korlátozza le magát, miközben különféle ego-struktúrákat, szokásokat és kényszerű érzelmi reakciókat alakít ki. Az Enneagram szerint az alászállás és a felemelkedés lehetősége egyaránt a kezünkben van. A felemelkedés pedig az a saját személyiségstruktúránk meglátásával kezdődik. Ebben segít a saját típusunk megtalálása és tanulmányozása.
“Valakit szeretni annyi, mint azt kívánni, hogy éljen.” Konfucius
“Azért vagyunk a földön, hogy jót tegyünk másokkal. Hogy mások miért vannak itt, arról fogalmam sincs. ” - W. H. Auden
Lehetnénk mind barátok?
A típusok részletes leírásában leginkább Oscar Ichazo, David Daniels, Dr. Jerome Wagner és Don Richard Riso típusismertetéseire támaszkodtunk. Köszönet érte.